Rejsenyt
Kundeservice

Spørgsmål om rejse

Til dig med rejseforsikring i TJM Forsikring. Har du spørgsmål i forbindelse med din rejse? Læs bl.a. om dækning, afbestilling, aflysninger, mistet bagage og mere.

Ring til Tryg Alarm

+45 44 68 82 00

Ring til Tryg Alarm, når du er ude at rejse og bliver syg, kommer til skade eller har brug for anden øjeblikkelig hjælp.
Du kan ringe døgnet rundt.

Hvordan dækker din rejseforsikring?

Herunder kan du, som udgangspunkt, læse, hvordan TJMs nye årsrejseforsikring dækker i forskellige situationer.

Har du TJMs gamle årsrejseforsikring, og ikke fået svar på dit spørgsmål, så kontakt vores kundeservice på telefon 70 20 75 20, for at høre hvordan du er stillet.

Særligt om afbestilling

Hvis du ønsker at afbestille en rejse, så er det altid en god ide først at kontakte rejsearrangøren for at høre om mulighederne for at afbestille den eller ombooke den til en anden destination eller til et andet tidspunkt.

Dækningen Afbestilling skal være tilvalgt, inden du bestiller en rejse, for at du er omfattet af dækningen på rejsen.

Har du flere spørgsmål om afbestilling eller har du brug for at afbestille din rejse? Kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77, for at høre hvordan du er stillet.

Udenrigsministeriet

Vi anbefaler, at man til en hver tid rådfører sig ved Udenrigsministeriet i forbindelse med rejse. Udenrigsministeriet rejsevejledninger afspejler sikkerhedssituationen i de enkelte lande, og om det er sikkert at rejse i forhold til konflikt, uro, terror, vejr, sundhed mv.

 

Mest relevante spørgsmål

Hvordan dækker forsikringen, hvis min indtjekkede bagage er forsinket?

Dækningen ”Forsinkelse” dækker, når din bagage eller andet udstyr er forsinket i mere end tre timer i forhold til din ankomst til rejsemålet. Forsikringen dækker de udgifter til køb af tøj og toiletartikler, som du har behov for på grund af forsinkelsen. Det samme gælder hvis du har behov for at leje andet udstyr, fordi dit eget er forsinket.

Er din bagage forsinket, er det vigtigt at du henvender dig til transportselskabet og får udleveret en PIR-rapport som dokumentation for forsinkelsen.

Erstatningen ydes op til den valgte sum på din forsikring. Summen gælder pr. stk. forsinket bagage, pr. døgn, i maksimalt 5 døgn. Forsikringen dækker ikke hvis bagagen er forsinket på hjemrejsen, eller hvis forsinkelsen skyldes strejke.

Anmeld din forsinkede bagage til os på +45 44 20 61 20. Du kan sagtens vente til du kommer hjem, med at ringe. Bare husk at holde dine indkøb på et rimeligt niveau og gem alle kvitteringer.

Du kan også nemt anmelde din sag på Min Side.

Dækker forsikringen, hvis min bagage er bortkommet eller beskadiget?

Hvis du har købt årsrejseforsikring inkl. bagageskade, er du godt dækket ind, hvis dine ting beskadiges eller bortkommer - både når det er indtjekket som bagage ved flyrejser, eller når det medbringes under tog eller busrejser.

Husk at få en PIR rapport eller bagagekvittering som dokumentation for bortkomsten eller beskadigelsen. Vær opmærksom på, at transportselskabet har op til 21 dage til at fremskaffe din bagage. Er din bagage ikke fundet efter 21 dage, kan du kontakte os på +45 44 20 61 20 eller anmelde dit krav til os på Min Side.

Dækker forsikringen, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs?

Har du har købt Årsrejseforsikring inkl. Konkursdækning er du godt dækket ind, hvis dit rejseselskab eller flyselskab går konkurs. Forsikringen dækker dine rejseudgifter op til den valgte rejsesum, hvis rejsen er bestilt og betalt min. 90 dage efter dækningen blev sat på. Forsikringen dækker både konkurs inden afrejse samt på rejsemålet, så du kan komme godt hjem igen.

Har du ikke fået tilføjet konkursdækningen, så er der hjælp at hente hos Rejsegarantifonden ved Pakkerejser og ved flyrejser. Ved flyrejser gælder der dog en selvrisiko pr. person, der skulle ud at rejse. Læs mere om hvordan du er stillet her.

Ønsker du at tilføje dækningen Konkurs til din rejseforsikring, så ring til vores Kundeservice på 70 20 75 20 og bliv bedre sikret til fremtidige rejser. Du kan også selv justere din rejseforsikring under Selvbetjeningen på Min Side.

Dækker forsikringen, hvis mit fly bliver aflyst?

Hvis din planlagte flyafgang bliver aflyst, så du ikke kan påbegynde din rejse, skal du kontakte flyselskabet, som enten skal sørge for at ombooke dig eller give dig pengene retur for flyrejsen. Forsikringen dækker ikke mistede rejsearrangementer eller overnatninger, som du har bestilt, men ikke kan benytte, hvis du vælger at blive hjemme. Derfor vil det være en god idé, at bestille en ny flyrejse med et andet selskab, hvis det er muligt.

Er du allerede på rejsen og dit fly bliver aflyst, så dækker rejseforsikringen dine udgifter til hotel og forplejning, op til den valgte sum, indtil dit nye fly afgår, hvis du har tilkøbt vores Forsinkelsesdækning.

Hvordan dækker forsikringen, hvis mit fly er forsinket?

Tjek, om du har dækningen ‘forsinkelse’ på din rejseforsikring. Det gør du på Min side.

Hvis du har ’forsinkelse’, så dækker vi ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket i forhold til planlagt afgang, når forsinkelsen ikke var varslet, før du rejste fra din bopæl.

Hvordan dækker forsikringen i forbindelse med en strejke før eller under min ferie?

Forsikringen dækker ikke, hvis din rejse bliver ramt af strejke, eller hvis du ikke får udleveret din bagage på rejsemålet på grund af en strejke hos lufthavnspersonalet. I stedet skal du rette dit krav mod flyselskabet eller den rejseudbyder, som har strejket. Læs gode råd og få oplyst dine rettigheder på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Jeg har købt en rejse for at stå på ski, se en teaterforestiling, en koncert eller lignende arrangement og nu er det aflyst, betyder det så at jeg kan afbestille rejsen?

Ja, hvis arrangementet var hovedformålet med rejsen.

Jeg har været syg og er i tvivl, om jeg er rask nok til at rejse, eller om jeg skal afbestille rejsen?

Er du i tvivl, om du er rask nok til at rejse, kan du få vurderet, om din rejseforsikring dækker dig på rejsen ved at tage vores elektroniske helbredstest.

Det gælder fx, hvis du har en kronisk eller bestående sygdom, eller du inden for de sidste to måneder har været i kontakt med læge, hospital eller anden behandler i forbindelse med sygdom, eller fordi du er kommet til skade.

Læs om forhåndsvurdering her og se, hvad du skal gøre.

Hvilken årsrejseforsikring har jeg?

Min side på tjm-forsikring.dk kan du se mere om den Årsrejseforsikring du har valgt, fx om du har tilvalgt dækningen afbestilling, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, hvis du har TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring. Hvis du har valgt at få dine forsikringsdokumenter digitalt, så kan du også se selve forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne på Min Side på tjm-forsikring.dk.

Når du skal se om du har valgt TJM Forsikrings nye årsrejseforsikring eller du stadigvæk har en ældre version af produktet, så kig på forsikringsbetingelserne. På TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring står på forsiden af betingelserne PAT2, mens der på TJM Forsikrings gamle Årsrejseforsikring står 13T7 på forsiden. TJM Forsikrings nye Årsrejseforsikring er typisk solgt fra maj måned 2020 og frem.

Rejse om sommeren

Vi har samlet gode rejseråd til dig

Vi har samlet et overblik af gode rejseråd til dig - med praktiske tips til din ferie. Print dit eget rejsekort, og bliv klogere på det blå sygesikringskort, rejseråd ved sygdom og Udenrigsministeriets rejseanbefalinger.

Få gode råd