Aktuelt - opdateret d. 25. marts 2020

Sådan dækker forsikringen

Læs her, hvordan din rejseforsikring dækker og se Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Corona-virus_Rejsenyt

Opdatering om Corona-situationen

Vi har i øjeblikket travlt med at hjælpe danskere med akut behov hjem fra udlandet. Derfor beder vi dig vente med at afbestille, til der er 3 døgn til din afrejse. Først der kan vi afgøre, om din rejse er dækket.

Vi håber på din forståelse og tålmodighed.

.

Ønsker du at afbestille en rejse?

  • Kontakt først din rejseudbyder (fx rejsebureau eller flyselskab) for ombookning eller refusion.
     
  • Hvis din rejseudbyder ikke kan hjælpe med refusion eller ombooking af din rejse, kan du anmelde skaden til os.
     
  • Får du afslag af rejseudbyder, skal du bede om skriftligt dokumentation.
     
  • Vent med at afbestille til der er 3 døgn til din afrejse. Først der kan vi afgøre, om din rejse er dækket.
     
  • I stedet for at ringe til os, kan du anmelde din skade digitalt .

Brug din forsikring

Afbestilling af pakkerejser

Har du købt en pakkerejse, det vil sige en rejse der består af flere ydelser fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder at du rejser. Det står i pakkerejseloven. 

Derfor skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet din rejse.

Har du købt rejsen på hos en formidler, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde overfor dig. 

Hav tålmodighed, der er en hjælpepakke på vej

Vi får en del henvendelser fra kunder, hvis rejsebureau ikke vil refundere prisen for deres pakkerejse. Regeringen har for nylig vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne, uden at bureauerne går konkurs. Dette vil blive administreret af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket arbejder på højtryk på at finde ud af, hvordan det skal foregå i praksis.

Hav derfor tålmodighed, indtil du får nærmere information fra dit rejsebureau.

For dig med en anden type af rejse 

Du skal altid først kontakte rejsebureau/flyselskab for at høre, hvad de kan gøre, inden vi giver tilsagn om dækning for afbestilling. Vi dækker så længe UMs fraråder udrejse til ikke-nødvendige rejser i alle lande. Du skal tidligst kontakte os 3 døgn før din planlagte afrejse.

Er du i udlandet?

  • Du skal først kontakte din rejseudbyder (fx rejsebureau eller flyselskab) for at få information om, hvordan du kommer hjem. Husk at følg de lokale myndigheders instruktioner, da retningslinjerne kan ændre sig løbende.
     
  • Hvis du ikke kan få hjælp hos din rejseudbyder, så kontakt os på +457020 8650. 


Vi har ekstra bemanding på telefonerne, men der kan være ventetid. Vi håber på din forståelse og tålmodighed.


Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder dig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer dig til, at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

For at vejlede dig bedst muligt, har vi samlet de oftest stillede spørgsmål og svar her.

 

Har du flere spørgsmål?

Vi har samlet de hyppigste spørgsmål og svar her.

Spørgsmål og svar