Foto: Info om betaling
Mit TJM

Spørgsmål til betalinger

Min side kan du se dine regninger og betalinger. Har du spørgsmål til en konkret betaling, så kan du her finde svar på vores oftest stillede spørgsmål om betaling.

Se dine opkrævninger på Min side

  1. Log på Min side med MitID.
  2. Vælg menupunktet 'Opkrævninger'

Du kan se detaljer om de forsikringer du betaler for, samt info om afgifter og gebyrer. Hvis du betaler for en samlever eller et barn, kan du også se opkrævningen til disse forsikringer, selvom du ikke er forsikringstageren.

Log ind på Min side

Oftest stillede spørgsmål til betalinger

Hvor ser jeg min regning, pris, dækning osv.?
På Min side kan du altid få overblik over og klare det meste online. Du kan:
  • Se dine regninger og BS-betalinger
  • Se forsikringer, du betaler for en anden
  • Se dine indbetalingskort
  • Se dine samlede opkrævninger
  • Betale dine forsikringer samlet

Log på Min side

Hvorfor er regningen på min forsikring et andet beløb end forventet?
Hvis prisen på din forsikring ikke stemmer, kan det være fordi:

Gebyrer og afgifter
Alle forsikringsselskaber har pligt til at beregne, opkræve og viderebetale afgifter til staten. Disse beløb kan ændre sig. Vi opkræver skadeforsikringsafgifter til Staten fx Naturskadeafgift og lovbestemte bidrag til Garantifonden. Skadeforsikringsafgiften udgør 1,1 % af prisen på dine forsikringer og skal betales, hver gang du betaler dine forsikringer. Du kan læse mere om gebyrer og statsafgifter.

Skæv opkrævningsperiode
Vi opkræver normalt forsikringer fra d. 1. i en måned. Hvis din forsikring er trådt i kraft på en anden dato kan beløbet være anderledes ved første opkrævning.

Ændringer i forsikring eller dækning
Du har lavet ændringer i din forsikring eller dækning, fx købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning. Hvis dette er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først ses i næste opkrævning. Dog med tilbagevirkende kraft. Du kan altid se ændringerne på Min side.

Hvis du betaler via løntræk, vil din opkrævning først blive rettet ca. 2 mdr. efter ændringen, fordi vi både skal opdatere vores egne systemer og derefter give dit lønsted besked. Så afhængigt af, hvornår vi laver ændringen, og lønstedet udskriver lønsedler, kan det tage op til 2 mdr.

Ændringer i antal kilometer, adresse eller andet
Din forsikringspris opdateres efter hvad du har forsikret. Hvis din risiko er ændret, vil prisen også ændre sig.

Indeksreguleret pris
Din forsikringspris indeksreguleres én gang hvert år. Derfor kan din regning se anderledes ud end året før. Du kan altid se ændringerne på Min side.

Hvorfor er 1. bilopkrævning på månedsbetaling højere end aftalt?

Din bilforsikring bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig. Dette betyder, at ved den første betaling opkræver vi med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os, og at du samtidig betaler 1 måned frem.

Jeg har opsagt min forsikring, men har fået en opkrævning?

Hvis vi modtager din opsigelse efter den 18. i måneden, vil opkrævningen allerede være sendt til vores betalingsløsning som er Betalingsservice. Du skal ikke afvise betalingen, hvis opkrævningen stadig indeholder den afsluttede forsikring. Hvis du allerede har betalt, vil du modtage pengene igen via NemKonto omkring midten af måneden, hvis din forsikring er opsagt.

Ved ophør af enkelt forsikring

Hvis du afviser din betaling ved ophør af en enkelt forsikring, bliver de øvrige forsikringer betalt for sent - og så pålægges du et gebyr på 100 kr. pr. måned og kan risikere at stå uden dækning af en skade.

Vi har betalt for meget og har penge til gode. Får vi dem udbetalt?

Hvis du har indbetalt for meget og har penge til gode, vil vi automatisk returnere det overskydende beløb til NemKonto. Vi returnerer til den person, der står som betaler hos os. Der kan gå op til 5 bank dage, før du kan se beløbet på din konto.

Betaler du via løntræk og skal have penge retur i forbindelse med en ændring i dine forsikringer, opkræver vi bare dét mindre i løntrækket. Det kan dog tage op til 2 mdr., før du oplever en forskel i løntrækket.

Hvor får jeg udbetalt erstatning ved skade?

Skal du have udbetalt penge i forbindelse med en skadeserstatning, skal du oplyse os om hvilken bankkonto, pengene skal sættes ind på. Erstatningsudbetalinger fra indboforsikringen kan tillige ske via Upptec.

Hvilke afgifter og gebyrer betaler jeg?

Alle forsikringsselskaber har pligt til at beregne, opkræve og viderebetale afgifter til staten. Disse beløb kan ændre sig.

Læs mere om gebyrer og afgifter i TJM Forsikring her

Kan jeg se forsikringer, jeg betaler for en anden?

Hvis du betaler for en forsikring, du ikke selv er forsikringstager på – fx for dine voksne børn – kan du også se opkrævningen til denne forsikring på Min side.

Kan jeg fortsætte som betaler af mine børns ulykkesforsikringer, efter de er fyldt 18 år?

Ja, betalingen fortsætter uændret, indtil du vælger at ændre den. Det gør du ved at ringe til os.

Hvordan kan jeg betale for mine forsikringer?

Du kan som kunde i TJM Forsikring betale dine forsikringer over din løn (hvis din arbejdsplads har lavet en betalingsordning med os)  eller gennem betalingsservice. På Min side kan du se opkrævningerne på dit løntræk opdelt efter hvilken måned, den er opkrævet i.

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Når du køber forsikringer via tjm-forsikring.dk, bliver du automatisk tilmeldt Betalingsservice på det kontonummer, som du oplyser ved købet. Hvis du køber forsikringen ved møde eller samtale med din forsikringstillidsmand, din personlige rådgiver, sker tilmelding efter aftale med dig. 

Tilmeldes du ikke betalingsservice, vil du modtage et indbetalingskort.

Hvorfor får jeg indbetalingskort, når jeg er tilmeldt Betalingsservice?

Enten er din seneste opkrævning via Betalingsservice blevet afvist, eller også er hele din Betalingsserviceaftale blevet afmeldt. Begge dele kan skyldes fejl eller misforståelser.

Tal med din bank om, hvorfor betalingen ikke er gået igennem. Betal indbetalingskortet og kontakt derefter os. Når Betalingsserviceaftalen igen er oppe at køre, vil den betaling, du har haft på indbetalingskortet være registreret.

Hvad gør jeg, hvis Betalingsserviceaftalen er blevet afmeldt?

Hvis din aftale er blevet afmeldt, kan du selv tilmelde den, enten ved at sige ja tak til, at fremtidige regninger fra os skal tilmeldes Betalingsservice, eller du kan indtaste tilmeldingen. Du skal bruge følgende informationer:

  • PBS-nummer: 00017884
  • Debitorgruppenummer: 01935
  • Kundenummer: Står på dit indbetalingskort

Husk at betale indbetalingskortet – aftalen virker først fra næste betaling. Ring til os, hvis du har brug for hjælp.

Hvis du skifter bank eller konto bør du tjekke med din bank, at dine betalingsserviceaftaler flytter til den konto, du ønsker. Banken sørger derefter for, at aftalen flyttes.

Hvad gør jeg, hvis jeg skifter bank eller konto?

Hvis der er nogle ændringer i din betaling, skal disse gennemføres gennem din bank. Dette gælder både ved betalingsservice og indbetalingskort.

Hvorfor har jeg fået en rykker?
​​​​​​​Hvis du har modtaget en rykker, kan det være fordi:
  • Du har ikke betalt din regning i tide. Så snart du har betalt din regning og rykker, bliver du opkrævet på normal vis igen.
  • Din bank kan have afvist din betalingsservice aftale, fx hvis der ikke er dækning på din bankkonto til at betale for opkrævningen via betalingsservice. Kontakt din bank for at høre årsagen.
  • Din betalingsaftale kan være slettet af din bank eller dig selv. Så snart du har betalt din regning og rykker, kan du tilmelde din forsikring til betalingsservice igen.
  • Du kan have angivet et forkert kontonr. til betalingsservice.

For at tilmelde betalingsservice igen, skal du kontakte din bank eller tilmelde din betaling via din netbank.

Jeg har modtaget en rykker på mine afdøde forældres forsikring?

Ring til os hurtigst muligt på 70 20 75 20 på hverdage kl. 8-16. Så hjælper vi dig.

Hvordan skifter jeg fra årlig betaling til månedlig betaling?

Hvis du gerne vil ændre termin for betaling af dine forsikringer, skal du kontakte os.

Du kan vælge at

Har du allerede betalt dine forsikringer, vil ændring til månedlig betaling kunne ske ved næste opkrævning.

Betalingsserviceaftalen er en betingelse for, at du kan betale månedligt. Derfor sender vores system automatisk en kvartårlig opkrævning ud, hvis en betalingsserviceaftale bliver afmeldt.

Spørgsmål til betaling af forsikring

Har du spørgsmål til dine betalinger, både via Betalingsservice og løntræk,
er du velkommen til at kontakte kundeservice på e-mail [email protected] (angiv emne: Betaling) eller på 70 20 75 20.

Kundeservicemedarbejder

Har du andre spørgsmål?

Vi hjælper dig gerne med dine regnings- og betalingsspørgsmål. Ring til os på:

 

70 20 75 20