Flystrejke

Flystrejke - hvad gør du ved flyaflysning pga. strejke?

Strejker eller lockout kan være skyld i, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Hvad gør du, hvis dit fly er aflyst pga. strejke, hvordan er du dækket, og hvad har du ret til? Det kan du læse meget mere om her.

Sådan er du dækket i forbindelse med flystrejke

Det er en generel undtagelse i rejseforsikringen, at den ikke dækker i forbindelse med strejke.

Hvis din rejse bliver ramt af strejke, eller hvis du ikke får udleveret din bagage på rejsemålet på grund af en strejke hos lufthavnspersonalet, skal du rette dit krav mod flyselskabet eller den rejseudbyder, som har strejket. Du kan læse gode råd og få oplyst dine rettigheder på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke eller lockout, er du beskyttet af flypassagerrettighederne:

  • Du kan vælge mellem at ombytte din billet, eller at få pengene tilbage for billetten. Vælger du at ombytte flybilletten kan det være til næste mulige afgang med enten samme flyselskab eller et andet flyselskab. Du kan også ombooke din billet til en senere afgang. Eller du kan vælge at få dine penge for flybilletten tilbage.
  • Flyver du med næste ledige afgang, kan du have krav på mad og drikke. Det kommer dog an på, hvor langt du skal flyve, og hvor meget dit fly er forsinket. Læs mere om flyforsinkelser her.
  • Flyver du med den næste afgang, har du krav på gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail. Du har også krav på gratis overnatning og transport til lufthavnen, hvis det er nødvendigt.

Hvad gør du her og nu?

Er flyselskabet eller lufthavnen ramt af strejke eller lockout, skal du gøre følgende:

  • Kontakt hurtigst muligt det flyselskab eller rejsebureau, du har købt rejsen hos, og fortæl, at du vil have en ny flybillet eller pengene tilbage.
  • Hvis du ikke har modtaget skriftlig besked om, at dit fly er aflyst, så er det et krav for at kunne opretholde dine rettigheder, at du er mødt op rettidigt i lufthavnen ved indtjekning og boarding.

Det har du ret til:

Hvornår er jeg berettiget til strejkekompensation?

Strejker flypersonalet eller personalet i lufthavnen, kan du i nogle tilfælde have ret til kompensation. Det afhænger af, om det vurderes, at flyselskabet selv kunne have afværget forsinkelsen/aflysningen.

Det kan være svært at vurdere, og derfor bør du i alle tilfælde ved forsinkelser eller aflysninger, der skyldes strejker, anmelde krav om kompensation til flyselskabet.

Hvis flyselskabet afviser kravet, kan du klage til Trafikstyrelsen. Det er gratis - og de vil så tage stilling til, om de mener, du har krav på kompensation.

Hvornår er jeg ikke berettiget til strejkekompensation?

Du er ikke berettiget til strejkekompensation, hvis: Det er enhver form for strejke, som flyselskab ikke har kontrol over. For eksempel:

  • Strejker hos lufthavnens sikkerhedspersonale
  • Strejker hos bagagepersonalet
  • Strejker hos medarbejderne i flykontrollen
  • Strejker forårsaget af politisk uro

Mens medarbejderstrejker hos flyselskabet er inden for flyselskabets kontrol, betragtes alle andre former for strejker som værende ekstraordinære omstændighederEkstraordinære omstændigheder er begivenheder og situationer, der er fuldstændigt ude af flyselskabets kontrol og er uundgåelige, selvom der er truffet rimelige beslutninger for at undgå dem. I sådanne tilfælde er flyselskabet ikke skyldig.

Kilde: Airhelp.com

Mistet bagage

Bagageforsinkelse – og bortkomst

Har du en rejseforsikring med dækningen Forsinkelse hos os, får du dækket rimelige og nødvendige udgifter til tøj og toiletartikler, hvis din bagage er mere end 3 timer forsinket.

 

Du skal kontakte flyselskabet ved ankomst og bede dem udstede en såkaldt PIR-rapport. Rapporten er din dokumentation for forsinkelsen og for en eventuel senere bortkomst.

 

Ved bagageforsinkelse bedes du anmelde din sag til os. Husk at medsende PIR-rapport samt kvitteringer på det, du har købt.

Anmeld skade her