Foto: Tryg ID

Beskyt din digitale identitet med Tryg ID

Kommer du ud for misbrug af din identitet på internettet, er det godt at have Tryg ID. Vi hjælper dig med at håndtere identitetstyveri ved både økonomisk misbrug og på de sociale medier.

Identitetsmisbrug vokser

Flere og flere oplever pludseligt at modtage regninger på ting, de ikke har købt – eller at nogen spreder deres private billeder under et falskt navn på sociale medier.

Med Tryg ID får du hjælp til at håndtere identitetstyveri - dvs. situationer, hvor en anden person ulovligt har fået fat i dine personlige oplysninger. Tyven kan fx bruge dine personlige oplysninger til at åbne bankkonti, købe ting eller søge om kreditlån i dit navn.

Tryg ID hjælper dig fx med at:

  • undersøge omfanget af misbruget
  • lukke falske profiler og brugerkonti
  • afgrænse skadernes omfang
  • lukke dine konti og spærre din netbank
  • tage kontakt til ejeren af et netsted og få fjernet indhold.

Fri adgang for dig med Indboforsikring

Når du har købt en indboforsikring hos os, får du automatisk adgang til at bruge Tryg ID.

 

 

Eksempler, som kan betyde, at din identitet bliver misbrugt:

Misbrug på sociale medier:

  • Der er blevet oprettet en falsk profil med dit navn eller billeder på fx Facebook, Twitter eller Instagram.
  • Du kan pludselig ikke logge ind på din konto med dit sædvanlige kodeord. 
  • Der postes pludselig billeder eller skrives ting fra din konto, som du ikke selv har lavet. 
  • Personlige billeder af dig er brugt på fx dating sites.
  • Du oplever krænkende kommentarer eller mobning på de sociale medier.
  • Personlige oplysninger ligger offentligt tilgængelige pga. registrering på fx medlemslister.

Økonomisk misbrug på nettet:

  • Du modtager telefonopkald, breve eller e-mails om ting, som du ikke har bestilt eller solgt – via DBA, QXL eller lignende.
  • Du får meddelelse om adresseændring, som du ikke har bestilt. Eller du får pludselig ikke post længere.
  • Du modtager ansøgningsskemaer eller afslag på lån eller kredit, du ikke har søgt om.
  • Du modtager regninger eller inkassokrav, som du ikke kender til. Fx på benzinkort eller mobilabonnementer.

Tre kunder fortæller - sådan føles det at få stjålet sin identitet

André

André på 28 år fra Rødovre

André mistede sin pung. I månederne efter brugte tyven over 60.000 kr. i hans navn. Tyven oprettede lån og købte mobiltelefoner og møbler:

”Jeg vidste godt, at jeg ikke kunne miste penge. Det er de firmaer, der sælger til tyven, der står med problemet. Men det var rigtig besværligt for mig at bruge tid på at kontakte de forskellige firmaer. På et tidspunkt blev jeg heldigvis gjort opmærksom på Tryg ID, og så tog de over og klarede alt. De gav mig super service, fx ringede de jævnligt og opdaterede mig på sagernes gang.”

Mathias

Mathias på 23 år fra København

Mathias fik stjålet sin pung i et fitnesscenter. To måneder efter begyndte regninger og lån for 30-40.000 kr. at vælte ind:

”Jeg valgte hurtigt at ringe til Tryg ID for at få hjælp. De overtog alle sagerne og tog kontakt til selskaberne. Det hjalp; Rykkerne stoppede øjeblikkeligt med at komme. Og hver gang der kom en ny regning fra et sted, kontaktede jeg bareTryg ID, så klarede de resten.”

Anne

Anne på 42 år fra Århus

Anne fik stjålet sin pung fra sin taske på en bar i Århus. En måned efter fik hun pludselig breve fra TDC om, at der var oprettet 3 telefoner i hendes navn:

”Jeg syntes, at det var meget ubehageligt, at nogen brugte min identitet. Samtidig var det rigtig besværligt at rydde op i. At få tid til at ringe rundt til alle de implicerede, samtidig med, at jeg skulle passe fuldtidsjob og tre børn. Så Tryg ID var en stor hjælp. Jeg slap for dialogen med butikker og banker – der ikke altid tog mig alvorligt – og kunne nøjes med bare at kopiere mails og breve, hver gang jeg fik nye opkrævninger.”

Vilkår for brug af TrygID