Coronavirus – Læs her, hvordan din rejseforsikring dækker

Spørgsmål og svar

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med forsikring og coronavirussen fx afbestilling af rejser og arrangementer.

 

Vær opmærksom på, at hvis du er kunde gennem en af vores partner- og bankaftaler, kan der gælde andre vilkår for afbestillingsforsikring.
Du kan læse mere om, hvordan du er dækket, i dine forsikringsbetingelser.

Få svar på typiske spørgsmål, inden du kontakter os

Skal jeg afbestille min rejse, når Udenrigsministeriet fraråder, at jeg rejser helt til d. 31. august 2020?

Selvom dit rejsemål er et af de lande hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser frem til den 31. august 2020, så er det vigtigt at du ikke bare afbestiller rejsen, men i stedet kontakter din rejseudbyder eller dit flyselskab for at høre hvornår de aflyser rejsen, så du kan få pengene tilbage. Der kan også ske ændringer i rejsevejledningerne for nogle lande inden den 31. august.

Hold dig derfor løbende orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside om eventuelle ændringer.  

Skal jeg indbetale mit restbeløb til min bestilte ferie eller kan jeg få dækket mit depositum?

Har du købt en pakkerejse og skal du rejse på et tidspunkt hvor Udenrigsministeriet stadigvæk fraråder afrejse, anbefaler vi, at du tager kontakt til din rejseudbyder for at høre hvornår rejsen aflyses og om restbeløbet skal betales. 
Ellers skal du følge rejseudbyderens vilkår for indbetaling for fortsat at være dækket for afbestilling.

Har du købt rejsen hos en udenlandsk rejseudbyder (fx hvis rejsen er købt i Tyskland), så kontakt Tryg rejseskade på tlf. 44 20 26 77 for at undersøge, hvad du skal gøre. 

Kan jeg bestille en rejse i dag og være dækket af afbestillingsforsikringen?

Din rejseforsikring vil ikke dække afbestilling grundet Coronavirus, da årsagen for afbestilling er tilstedet ved køb af rejsen. 

Kan jeg få erstatning for ødelagte rejsedøgn?

Vores rejseforsikring dækker ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade på rejsen og derfor bliver indlagt på hospitalet. Hvis du evakueres eller rejser hjem fordi Udenrigsministeriet anbefaler det, dækker forsikringen ikke ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse.

Hvad gør jeg, hvis mit flyselskab går konkurs?

Undersøg om dit flyselskab er en del af Rejsegarantifonden.  De fleste selskaber er med i Rejsegarantifonden, som dækker ved konkurs, hvis flyet har udrejse fra en udenlandsk lufthavn og hjemrejse til en dansk lufthavn.

Forsikringen dækker ikke ved konkurs.