Udsalg har ofte korte tidsfrister, og du kan måske føle dig presset til at slå til, inden du får tænkt dig om. Det udnytter både butikker og svindlere til at tjene penge. De digitale tyve er velforberedte og klar til at få fingrene i dine personlige oplysninger.
På Black Friday kan du få mails, sms’er og annoncer på sociale medier, der lokker med gode tilbud, som du får adgang til ved at klikke på et link. Men linket kan lede dig til en svindel-hjemmeside, der ser meget overbevisende ud eller ligner en webshop, du kender.
Du kan også få besked om, at der er problemer med din forsendelse, og at du skal opdatere dine betalingsoplysninger. Svindlerne ved, at mange danskere har en pakke på vej efter Black Friday, og derfor er det mere sandsynligt, at du falder i fælden.
Derfor er det ekstra vigtigt, at du er særligt opmærksom.
Sådan undgår du at blive snydt på Black Friday
- Giv dig tid – Indtast kun dine betalingsoplysninger via sikre (krypterede) sider, du har tillid til. Se efter en hængelås eller ”https” i adresselinjen. Undersøg virksomheden ved at tjekke CVR-nummer, om webshoppen er e-mærket, og om der er kontaktoplysninger på hjemmesiden. Du kan også tjekke hjemmesidens anmeldelser og stjerner på Trustpilot eller bruge Tjek På Nettet til at få en indikation af, om den er sikker.
- Vær kritisk – Hvis noget virker forkert, så lad være med at tage chancen. Ser hjemmesiden, sms'en eller mailen mærkelig ud? Virker tilbuddet lidt for godt til at være sandt? Så lad være med at klikke på links eller give dine oplysninger.
- Klik ikke på links – Gå i stedet til kilden. Får du at vide af et fragtfirma, at du skal opdatere dine oplysninger, så log ind på firmaets hjemmeside eller app, og tjek om de rent faktisk mangler oplysninger fra dig. Søg fx Elgigantens hjemmeside frem i stedet for at klikke på en tilbudsmail, sms eller annonce, der leder dig til en overbevisende kopi af Elgigantens webshop.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk